mandag 8. august 2011

Kaldbenk

Jeg har ryddet og ryddet i spirea- og parkslireknerøttene og begynner å bli lei. Heldigvis nærmer jeg meg slutten og skal snart la røtter være røtter. Har innsett at jeg ikke rekker over hele tomten i år, og skal spare resten til 2012! I bakgrunnen på dette bildet kan en skimte litt av det området som nå er rensket.

Tiden er jo inne for stiklinger og på tross av at jeg skjødesløst klarte å koke godt over 60 buksbomstiklinger under plastdekke i solen, har jeg bygd en kaldbenk. Det er skummelt med glass fordi det er så lett å glemme hvor varmt det faktisk blir.

Målet mitt med benken er å overvintre diverse små trær under glass. Er litt usikker på om den har for høye kanter med en front på 50 cm og en bakside på 70 cm. Problemet er jo å få nok lys inn samtidig som jeg vil ha plass til store planter der. Glassene er noen utrolig tunge vinduer som har fulgt med på diverse flyttelass i årevis. Vi er faktisk så lei dem at når jeg nå fikk dem ut av kjelleren diskuterte vi å male, men endte opp med å ikke gjøre det.






















Selve kassen er 160 cm bred og 80 cm dyp. I prinsippet kan en jo dyrke grønnsaker også her så vi får se hva vi skal prøve Erfarne kaldbenkere vil nok lure på hvorfor vi ikke heller bygde benken av teglsteinen som står stablet opp, men den er tenkt til andre ting!
- Ove

3 kommentarer:

  1. Jeg hadde en sånn et år. (Før vi måtte legge plen der den stod.) Den var helt fantastisk på våren. Har aldri hatt så mye fin ruccola.
    Prøvde å dyrke meloner i den også, men det gikk bedre på verandaen. Jeg ønsker meg virkelig et drivhus...

    SvarSlett
  2. Benken er jo et lite drivhus, så jeg gleder meg til våren alt, men det er nok ikke tvil i at det er et drivhus som må til. Vi har lagt det inn i 5årsplanen for hagen. Teglsteinen er øremerket til gulv i det ennå uklare drivhuset.

    SvarSlett
  3. Nå gleder du deg vel til våren alt så du får planta i drivhuskassa di.

    Fin blogg ,legger meg som følger.
    Ha en fin dag Marit.

    SvarSlett