onsdag 24. august 2011

Utvidet inngjerding til kyllinger og kalkuner

Igår kjøpte jeg ti meter med hønsenetting og la til et område med ferskt gress til kyllingene og kalkunene. De har gått på ett område siden 15. juli og spist alt grønt på det, så nå var det på tide med mer gress. Eller hva det nå er som faktisk vokser i denne skråningen. I tillegg til mose breier en kaprifol seg utover på bakken. Om det er god mat til fugler tviler jeg på, men de har tygd seg gjennom den og. 

Idag tidlig slapp jeg dem ut og fikk se hvordan de tok i bruk det nye området. Hønene bruker lang tid på å venne seg til noe nytt, mens kalkunene bare gikk igang. På dette området er det mye brattere og under et tykt lag med mose er det rett på berget. Utfordringen vår etterhvert blir å finne ut hva vi kan gjøre med dette heller spennende stykke land.
På bildet ovenfor ser en hvor tett buskas det var 15. juli. Helt fremme kan en faktisk se en kaprifolblomst. Nå er alt dette spist opp og ser rimelig trist ut. Det som ikke ser trist ut derimot er hanene vi har fått frem i år.
Dette er en blå australorphane. Han må ha de lengste beina jeg har sett på en hane, som skapt for hanemarsj.
Dette er en av to svarte australorpshaner og de er om mulig enda flottere enn de blå. Problemet er at de galer og sloss for et godt ord. Den wyandottehanen vi har hos hønene er slik sett en unik hane fordi han er så stille og rolig. Derfor får han jo også lov til å bli hos oss over vinteren.
 - Ove

3 kommentarer:

  1. Kan tenke meg både kalkun og høns setter pris på utvidelsen og stueforandring etter hvert! :-D
    Flott farge på hønsehuset forresten? Er det provence grønn?
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  2. Så moro! Er en liten drøm jeg har, er å våkne til hanegaling og høneklukking. Dine ser ut til å ha det supert! Det er en nydelig bekk du har i hagen, en hver hageeiers drøm. Jeg må nok følge med på det som skjer i hagen din, så jeg legger meg til som følger.

    SvarSlett
  3. Hei Stein. Fuglene har det supert nå ikke tvil i det. Fargen på hønsehuset hadde ikke noe navn, men S3020-B90G kan kanskje si deg noe? Hanne: Hanene begynner å gale i firetiden på natten, så isolert hønsehus eller soverom er nok å anbefale. Bekken er helt klart en drøm! Den har forandret seg siden de siste bildene, så jeg skal snart legge ut noen nye! Hyggelig du vil følge med!

    SvarSlett