torsdag 6. oktober 2011

Espaljerte frukttre





















Vi har flere frukttre i hagen som står pakket inn med hønsenetting mot hjorten. Det første bildet er Discovery som nå ser utrolig fint ut. I vår klipte jeg av toppen rett over to store knopper som nå er blitt til to store greiner. I tillegg har den ett toppskudd der de neste greinene kommer til våren. Hele sommeren har de to greinene vokst rett opp, men nå har jeg festet de til bambusstokker og senket de ned. Det skal tilslutt bli tre etasjer på dette treet. Riktignok er ikke Discovery helt riktig til denne typen beskjæring fordi den etter bøkene bærer frukt på endene av greinene. Egentlig er det sporebærende trær som egner seg best, men Discovery er vist helt i grenselandet. Vi håper på det. 
Mot det samme gjerdet har vi også plantet et plommetre av typen Rivers Early Prolific. I vår ble det beskåret hardt for å få de to hovedgreinene som skal danne viften. Etterhvert skal jeg beskjære dette mer, men det tar vi til våren. Tilslutt skal en slik plommevifte dekke flere meter av gjerdet og gi masse plommer!

5 kommentarer:

  1. Så spennende prosjekt , det er jo lurt å holde styr på frukttrærene og så blir det jo sikkert veldig fint, Marit.

    SvarSlett
  2. Hvor får man kjøpt små epletrær og slikt? Er det vanlig i salg? vi skal lage en espaljert hekk, men den skal være lav (120cm tror jeg) , så ingen vits å kjøpe trær.

    SvarSlett
  3. Så flott! Hver gang jeg ser bilder av espaljerte frukttrær tenker jeg at det er noe jeg ønsker som gjerde rundt en frukttre hage. De skygger jo ikke for de høyere frukttræerne bak, så en kan jo få dobbel avling! :-D
    Takk for at du deler!
    Ha en riktig fin høst!

    SvarSlett
  4. Når en skal espaljere epletre kan en bare kjøpe de på salg nå. Vår lokale selger epletre til under 200 per stk nå. Til våren klipper du bare vekk det du ikke skal ha så kommer det opp igjen. Våre tre ble spist ned av hjorten ifjor, men har kommet godt tilbake. Som gjerde er det utrolig dekorativt, spesielt når de vokser til!
    Det er vanskelig å ha en god høst, men jeg prøver!!

    SvarSlett
  5. Spennende! Har også tenkt tanken, men har blitt med den så langt. Kanskje til neste år? I morgen kan du nyte høste :)
    Hilsen Maritfri

    SvarSlett