torsdag 8. september 2011

Kompostbingen; hagens hjerte eller mage?

To høner, hagekompost og et eple cordon, eller snortre, mot gjerdet, min nye favorittplass i hagen.
Denne sommeren var en katastrofe rent værmessig og de siste ukene har det regnet og blåst slik at vi knapt har gått ut døren. Likevel har jeg i tørrere perioder fått snekret sammen en ny kompostbinge. 

Opptil nå har vi brukt et gjerdenett og noen stolper som kompostbinge og det har fungert sånn noenlunde. Kompost er tross alt kanskje det mest spennende man kan holde på i en hage og fortjener derfor noe ordentlig. Jeg tok helt av det første året og hadde absolutt alt i bingen. Året etter endtejegså opp med å måtte plukke masse bein og kvister ut av jorden før vi kunne bruke den. Nå er jeg litt mer tilbakeholdende, men er minst like begeistret for hele prosessen. 

Den lille boksen i midten på det øverste bildet er varmkomposten som vi har kjøkkenavfallet i. Vi har hatt den i flere år nå og den er helt utrolig. Vi har knapt restavfall igjen når hønene og komposten har tatt sitt.  Hønene bidrar med møkk og når vi slakter dem går fjør og innvoller rett i bingen. Spireaen som vokser som ugress rundt hagen kverner vi opp til strø som gir en flott struktur til den ferdige kompostjorden.






















Den nye bingen er bygd av gammelt materiale og delt i to avdelinger. Jeg lagde spor til plankene slik at fronten kan demonteres lett når en må gjøre noe med komposten. En ting som jeg alt har oppdaget er at når bingen er full glir fronten fra ,så jeg må ha feste et tau for at den skal holde formen. Nytt i år er det røde teppet som ligger over komposten. Det skal visst være bra mot regn. Nå fyller vi opp en avdeling mens den andre hviler, og til våren blir det svart gull å hente ut!
                                                                           - Ove

2 kommentarer:

  1. så kjekt med gjenbruk da! Her har vi ikke kompostbinge, vi sanker og sender på offentlig kompost grunnet plassproblemer og alt for mye annet å styre med, men jeg pleier å kompostere matavfallet, det er mer håndterbart og gir virkelig sort gull.

    God helg! :)

    SvarSlett
  2. Dette var ein kjekk og inspirerande blogg. Sjølv har eg spikra saman ny kompost/arbeidsplass i hagen i dag, av gamalt materiale, som eg har blogga om på hage- og matbloggen Frå hage til mage.

    SvarSlett