mandag 25. juni 2012

Buksbomstiklinger

Det er få ting som er så givende som å styre med stiklinger. Du tar små deler av en plante og får masse små planter som er helt lik den første, helt gratis! En annen fordel er at du vet at plantene du får tåler klimaet ditt helt fint. Buksbomstiklingene her tok jeg i fjor fra en gammel hage som nå er gravd bort. Morplanten til denne stiklingen er fra 1940-tallet og ble plantet av moren til en gammel nabo her. De kommer fra samme hage som jeg hentet bøketrærene i hekken fra! De siste årene har jeg tatt hundrevis av stiklinger på denne tiden fra ulike gamle buksbommer i området. Jeg plukker ut et friskt årskudd på en fem til ti centimeter og stikker det i jorden. Stiklingene setter røtter nesten uten at du gjør noe og jeg har hatt et bed fullt av stiklinger stående i to år. Det er vel kun en plante som setter røtter fortere enn buksbom og det må være alperips. Nå skal området med stiklingbeddet ordnes og da måtte jeg potte om alle stiklingene. 
Det ble mange nok av dem, men potter fulle av buksbom er som å ha penger i banken. Jo større de blir jo bedre er det. Vi har to buksbommerhekker i hagen som laget av stiklinger og de så veldig triste ut de to første årene, men nå har de begynt å ta seg opp! 
Sånn ser det ut nå. Disse skal få tilbringe vinteren i kaldbenken, men først skal de vokse godt i sommer.
-Ove

2 kommentarer:

  1. Kjempelurt! Les og lær :)

    SvarSlett
  2. Stiklinger er morsomt! Jeg stakk noen pinner av Liguster i fjor høst,og nå har jeg masse små flotte planter. De skal få lov til å vokse seg ganske store i potter for så å fylle inn i hekken under bl.a et bjørketre hvor det er litt dårlige forholde for å vokse og bli store.

    Jeg har også forsøkt meg på Klematis, men foreløpig har de avgått med døden... Uansett morro og forsøke :)

    SvarSlett