torsdag 17. mai 2012

Bøkehekk og funn fra en tvilsom fortid


Jeg har nå plantet de små bøkene jeg gravde opp i fjor. Utrolig nok har de fleste overlevd vinteren i kaldbenken og nå har vi faktisk så mange bøketrær at vi skal lage en hekk til! Det er mye forvirrende lesing rundt hvordan en skal plante en hekk, men tilslutt så endte jeg opp med tre på meteren. Eller det var det jeg prøvde å få til. Problemet med dette området er at det tydeligvis er helt og holdent bygd opp av stein. For hver eneste meter jeg gravde tok jeg opp masse stein, så jeg måtte fylle på med jord etterhvert for å ha noe å plante trærne i. Enkelte steder må hekken ta en sving fordi det lå for store steiner i veien. Men dette er detaljer når hekken blir to meter høy, da justeres slikt med saksen. 
Seks av bøketrærne grov jeg opp i år i en skog utenfor jobben.  De er av den vanlige grønnfargen, om en kan kalle noe så grønt vanlig. Knoppene er nettopp iferd med å åpne seg opp og med litt sol nå så eksploderer de snart.
De jeg grov opp i fjor er både blodbøker og blandinger av vanlig og blodbøk. Dette skal bli en fantastisk hekk!
Som gamle lesere vet finner vi mye morsomt i jorden og endel som ikke er fullt så morsomt.  I grøften jeg grov til hekken lå det mye greier. Det verste hittil er to polyesterbagger fulle av knuste spritflasker og i samme hull fant jeg de to potteskårene på bildet ovenfor. Huset vårt ble bygd i 1952 så det er tett nok på krigen til at det ikke er for rart, men likevel. Var det faktisk noen som brukte porselenet etter tyskerne? Vel var folk pragmatiske og kvaliteten på porselenet var utvilsomt bra, men likevel. Kanskje var dette en som kvittet seg både med alkoholproblemer og en tvilsom fortid?
Andre ting som har dukket opp i store mengder er patentkorker med Hansalogoen trykket på. Prismer fra en lysekrone er også med på å gjøre gravingen litt mer spennende.
                                                              - Ove

5 kommentarer:

  1. Vi finner også mye skrot i bakken som tidligere eiere hr gravd ned. Men her er det rett og slett det.. skrot og atter skrot. Ingenting spennende som gamle leker, prismer eller pantekorker :) Du får skaffe deg deg en stubbebryter. Her har vi flyttet kjempesteiner med vår trebente venn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har faktisk lest meg opp på stubbebrytere og det virker veldig stilig! Steinene lar jeg ligge, men har noen stubber jeg skulle fått opp. Har begynt å grave og kutte røttene med øks, men det tar veldig lang tid! Laget dere den selv eller?

      Slett
    2. Nei den har min mann kjøpt brukt på landet et eller annet sted. Utrolig hvor mye den kan løfte. Du må gjerne komme og ta en kikk? Ikke så lange veien til Salhus, og Elisa har vel så vidt vært innom en gang? Ellers så kan du kanskje prøve en annonse på finn, for det ligger nok noen og slenger rundt på gårder vil jeg tro?

      Slett
  2. Heisan.
    Kjenner meg godt igjen i det der me å grava i mold men så var det ikkje berre mold men mykje stein.....Jamen har eg slite mykje stein opp av jorda. Jaja, stein er også ein ressurs i hagen !! Lykke til vidare med graving og andre aktiviteter !!
    Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Stein kan man helt klart ikke få nok av. Hver stein som kommer opp har vi planer for, så de er velkomne alle sammen!

      Slett