søndag 12. februar 2012

Fuglekassekamera


Da er jeg er iferd med å våkne opp etter vinterdvalen. Mens Elisa finner frem deilige bilder fra tidligere sommere har jeg bygd en fuglekasse. De siste årene har jeg hatt veldig lyst til å plassere et kamera i en fuglekasse slik at vi kan følge med på hva som foregår inne i kassen uten å forstyrre fuglene. Nå har jeg endelig gjort alvor av det og kjøpt et fiks ferdig kamera fra natur og fritid. Jeg kjøpte et sett med 30 meter ledning, men om du vil kan du og kjøpe et trådløst kamera plassert i en ferdig kasse. Kvaliteten på bildet er uttrolig! Inne i kassen er det selvsagt mørkt, men kameraet filmer med farger i stummende mørke.



Opprinnelig tenkte jeg å kjøpe et ordinært webkamera og ordne til ledninger og slikt selv, men når du får det ferdig slik som dette er det vanskelig å motivere seg til den jobben. Men, for å holde på imaget mitt som handyman, snekret jeg selvsagt kassen sammen med ungene for et par helger siden. Vi har tenkt å male den, men etter at et strøk med Visir brukte over en uke på å tørke i den kalde kjelleren vår, utsetter vi malingen til etter hekkesesongen. Det begynner å haste med å få kassen på veggen, kjøttmeisene i hagen er alt blitt våryre og jeg ser de flyr rundt de kassene som henger oppe med hekkeklare blikk.

I de to fuglekassene vi har hatt oppe siden vi flyttet inn i Blåbærhagen har vi kun fått besøk av kjøttmeiser og blåmeiser, så hullet i denne kassen er på litt over 3 cm som da skal passe til dem pluss noen til. For å være sikker på at det ble plass til fugler og kamera lagde jeg kassen større en den trengte å være. Som dere ser på bildet er videokameraet plassert i lokket og selve kassen festes på husveggen langt unna kattene. Så er det bare å trekke ledningen inn gjennom et hull i veggen og rett inn i tven. For et par dager siden kjøpte jeg en artig liten omformer som gjør at jeg kan koble kameraet til pcen via USB porten. Om jeg får til å legge ut et levende bilde på bloggen, det gjenstår å se, men bilder skal det ihvertfall bli. Inntil videre gleder vi oss til å følge med på familielivet til fuglene våre!

                                                        - Ove

1 kommentar:

  1. Oi :) så spennende dette så ut da. Artig med fugleliv i hagen. Her skal det nok også opp flere kasser. mvh Merethe

    SvarSlett